fbpx

A leggyakoribb sérülés az izomhúzódás vagy rosszabb esetben izomszakadás.

Vádli izomhúzódás, izomszakadás (Calf injury, Calf strain, Tenis leg injury)

Mi okozza?

Hirtelen irányváltó mozgások, ugrások. Vajon melyik sportba fordul ez elő gyakran?
Bizony a teniszben. Ezt most azért emeltem ki, mert a szakirodalomban gyakran szerepel ez a sérülés mint “tenisz láb”: Tenis leg injury.

Forrás: https://www.verywellhealth.com/plantaris-muscle-rupture-2549380

Tünetek – amit mi tapasztalunk

Fáj: a sérülésnek megfelelő területen fájdalom, főleg terhelésre

Feszes: fokozott görcs hajlam,

Gyenge: erősebb megterhelést igénylő mozdulatoknál érezhető a fájdalom és nehezebb járás óvatosabb tempót igényel

Tünetek – amit a mozgásvizsgálatnál látunk

Pontosan kitapintott területen érzékenység.

Fájdalom és mozgásbeszűkülés illetve gyengeség a boka flexiós irányú mozgásánál.

Esetleg az izom alakján látszik a különbség működés közben, összehasonlítva a nem érintett oldallal.

Vizsgálatok

Általában nem szükségesek. Ha mégse javul megfelelően vagy ha felmerül a trombózis gyanú, akkor UH vizsgálat.

Kezelés

Itt a régi megszokott protokoll a RICE volt, ami nyugalmat, jeget, fáslizást (kompresszió) és felpolcolást jelent. A sérülés utáni megfelelő hűtés és enyhe szorító kötés tényleg jó hatású.

De manapság már többen a PEACE and LOVE ajánlják.

Gyógyulási idő

Függ a sérülés mértékétől. Általában 2-4 hét

A felépülés folyamata

Ez a felsorolás jól érzékelteti a fokozatosság elvét a rehabilitáció különböző szintjein. (Dr Chris Milne, Sports Physician: Patient Information Sheet – Calf Strain cikke alapján írtam)

  1. Lépés: Nyugalom fájdalomcsillapítás, hűtés, esetleg sarokemelő
  2. Lépés: Gyógytorna először a boka és a térd teljes mozgástartományának helyreállítása utána erősítés és állóképesség fokozása
  3. Lépés: Futás még nem tesz jót, de indulhat az úszás vagy biciklizés. A felső test edzése is folytatható illetve el kell kezdeni a sarokemelés protokollt
  4. Lépés: A futás újrakezdése: először lassan füvön
  5. Lépés: Tempó felépítése, indulás megállás gyakorlása
  6. Lépés: Oldalirányú hatások bekapcsolása futás közben: nyolcas futás
  7. Lépés: Irányváltások és fordulások gyakorlása
  8. Lépés: Bekapcsolódás a csapat edzéseibe az ügyességi edzésekbe
  9. Lépés: Visszatérés a játékba először csak félidő

Ha hasonló problémája van tudok online is segíteni. Itt tud időpontot kérni.

Források:

Patient Information Sheet – Calf Strain

“Tennis leg”: gastrocnemius injury is a far more common cause than plantaris rupture

Tennis Leg Care and Treatment

Calf Muscle Injuries Near the Achilles Tendon

Diagnosis and rehabilitation of gastrocnemius muscle tear: a case report

Képek:

https://www.verywellhealth.com/plantaris-muscle-rupture-2549380

Hasznos olvasnivalók:

http://edzesonline.hu/cikk/5655/gyakori_futobaj,_achilles_serules

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3845475/