fbpx

Sokan azt gondolják, hogy a McKenzie torna csak a derék kezelésére alkalmas. Egy kész gyakorlatsor, néhány speciális (főleg homorításos, extenziós) gyakorlattal. Ez azonban így nem igaz.

3. tévhit „Van McKenzie mintagyakorlatsor.”

 

[/et_pb_text]

A Robin McKenzie által ajánlott alapgyakorlatok viszonylag egyszerűek (pl. 7 gyakorlat a derékra, 7 gyakorlat a nyakra), de azok biztonságos és hatékony alkalmazásához fontos megérteni néhány alapelvet pl. a mechanikai jellegű fájdalom viselkedését. A módszer kidolgozója külön könyveket írt pácienseknek a hát, a nyak, a térd és a váll kezeléséről, ahol ezeket az alapelveket részletesen elmagyarázza (ezek magyarul még nem elérhetőek). Minden komolyabb esetben ajánlja a minősített terapeuták személyes segítségét.

 

A McKenzie torna hivatalos neve: „Mechanikai Diagnózis és Terápia”, tehát alapos vizsgálatra épül és az egyén adott állapotára szabott kezelés. A vizsgálat során először a beteget részletesen kikérdezik és megpróbálják megismerni a tünetek “viselkedését, logikáját”. Lényeges, hogy mikortól és hogyan kezdődött a fájdalom, mennyire állandó, pontosan hol helyezkedik el, kisugárzik-e, milyen tényezők erősítik vagy gyengítik, van-e a hátterében régebbi esemény (pl. baleset, sérülés, műtét), vannak-e gyulladásos vagy rosszindulatú elváltozásokra utaló jelek. Ezért is fontos, hogy ezt a diagnosztizálást és terápiát csak a McKenzie Intézet képzéseit elvégzett diplomás szakemberek (gyógytornászok, mozgásszervi betegségekben jártas orvosok) folytathatják.

A kikérdezés után mozgásvizsgálat következik. Ez alapján határozza meg a terapeuta az első gyakorlatokat. Attól függően, hogy milyen jellegzetességei vannak a fájdalomnak, más gyakorlatok lesznek jótékony és káros hatásúak. Nem jó mindenkinek, minden állapotában ugyanaz a gyakorlat!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. tévhit „Akut fájdalom esetén nem jó gyógytornászhoz menni.” 

Akut időszakban a tornagyakorlatok valóban sokszor fokozhatják a tüneteket. A McKenzie módszer azonban nem csak a tornáról szól, hanem a gerincvédelem megtanítására is nagy hangsúlyt fektet. A terapeuta heves fájdalmak esetén is segít megtalálni a leghatékonyabb pihenő helyzeteket, segít eldönteni melyek a veszélyes mozdulatok és terhelések. Tanácsokat tud adni, mennyi ideig pihenjen a beteg, hogyan módosítsa a mindennapos terhelését (pl. fekvés, járás, ülés, vezetés) és milyen gyakorlatokkal kezdheti el a tornáját.

A korábban leírt alapos vizsgálat és az óvatos, egyénre beállított gyakorlatok miatt a McKenzie terápia már akut fájdalom esetén is sokat segíthet. Általában minél hamarabb jön a panaszos, annál könnyebb kezelni a fájdalmat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]